عایقکاری و صرفه جویی در انرژی

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت تامین و صرفه جویی انرژی بسیار مهم است .در همین راستا تمام تلاش بر این است با صرفه جویی در مصرف انرژی .علاوه بر ذخیره آن و کاهش هزینه ها به  مسئله حفظ محیط زیست توجه گردد.همانطور که می دانیم  انجام عایقکاری به عنوان یکی از اصلی ترین مراحل ساخت ساختمان است .

عایقکاری از مرحله پی و ستون ساختمان ،عایقکاری سقف و کف  و قسمت های آبریز اهمیت بالایی دارد .با انجام عایقکاری مناسب و اصولی ساختمان ،شما به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک بزرگی می کنید .علاوه بر کاهش هزینه ی مصرف انرژی ،ساختمان شما در برابر نم و رطوبت و سرما و گرما ایمن می باشد.

 معماری ایرانی و مدیریت مصرف انرژی

در معماری ایرانی توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار ارزشمند بوده است .در طراحی بناها همواره مورد توجه بوده است .نیاکان ما با استفاده از مصالح و طرح های مناسب هر منطقه خانه هارا می ساختند .به طوری که نیاز به گرمایش یا سرمایش به پایین ترین حد خود برسد .مثلا در مناطق گرمسیری سقف خانه ها به شکل گنبدی ساخته می شد تا در فصول گرما داخل خانه خنک تر باشد.

اما شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید که عایقکاری چگونه باعث گرم شدن یا خنک شدن ساختمان می شود ؟

ایزوگام و عایقکاری مناسب در گرم نگه داشتن ساختمان و در فصل سرما و خنک نگه داشتن ان در فصول گرما اهمیت بالایی  دارد.

۱)ایزوگام دارای لایه پشم شیشه است .در فصل سرما مانع ار خارج شدن گرمای داخل خانه به بیرون می شود .بنابراین دمای خانه را ۱۰درجه گرمتر از بیرون نگه می دارد.

۲)ایزوگام دارای یک لایه فویل است .ایزوگام فویلدار نصب شده بر روی بام با بازتاب کردن نور خورشید در فصل گرما باعث شده گرمای کمتری وارد خانه شود.در نتیجه دمای منزل خنک تر از بیرون است .

مکان هایی که نیاز به عاقکاری دارند شامل :

  • دیوارهای خارجی
  • سقف ها
  • لوله های آب گرم
  • کف ساختمان های مسکونی

علاوه بر عایقکاری مناسب جهت جلوگیری از اتلاف انرژی ،قسمت در و پنجره ها با انتخاب و نصب پنجره های دوجداره و …باید مورد بررسی قرار گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.