از ایزوگام به عنوان یکی از بهترین عایق های رطوبتی برای مکان های مختلف یاد می شود.

اصلی ترین کاربرد ایزوگام معمولاً برای جلوگیری از نفوذ آب و البته رطوبت،  استفاده می کنند .ایزوگام  از قیر و الیاف مصنوعی مختلف تهیه می شود. ایزوگام معمولاً با استفاده از گرما به محیط مدنظر چسبانده شده و طول عمر حداکثر 10 سال دارند. در واقع زمانی که به فصل های سرد سال نزدیک می شویم، باید امنیت سقف خانه ها مورد توجه قرار بگیرند، لذا عایق مناسبی مانند ایزوگام می تواند گزینه خوبی برای چنین مکان‌هایی باشد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص ایزوگام اطلاعاتی به شما عزیزان دهیم.

 

ایزوگام چیست

همانطور که عرض کردیم از ایزوگام بعنوان یکی از بهترین عایق های رطوبتی برای مکان های مختلف یاد می شود. در واقع در استان هایی که حجم رطوبت در آن بالاست و یا باران های شدیدی در این گونه مناطق رخ می دهد، باید برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان، از ایزوگام های باکیفیت استفاده کرد تا از ورود آب جلوگیری بعمل آید.

 

مواد تشکیل دهنده ایزوگام

ماده‌ی اثرگذار در تهیه‌ی ایزوگام قیر نام دارد. با این حال موادهای دیگر تشکیل دهنده‌ی ایزوگام؛ الیاف تیشو، پلی استر و فویل آلومینیومی هستند. بیشترین استفاده از ایزوگام در سقف های منازل است، با این حال با پیشرفته شدن علم، از آن برای دیوارها نیز در نظر گرفته می شوند. برای اینکه ایزوگام تهیه شود به دستگاه های مختلفی نیاز است که از جمله می توان به دستگاه خط تولید ایزوگام، میکسر تولید پرایمر ایزوگام، بالابر، پمپ قیر، پمپ آب، بویلر روغن، سیستم تصفیه هوا و برج تبدیل نفت کوره به قیر اشاره کرد. ناگفته نماند که قیر با درجه خلوص 70 یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ایزوگام است.

 

انواع ایزوگام

ایزوگام انواعی دارد که از جمله می توان به ایزوگام پلیمری، دمیده، یک لایه و دولایه اشاره کرد. در ساخت ایزوگام های پلیمری از 70 درصد قیر استفاده می شود، همچنین این گونه از ایزوگام ها از تقطیر نفت خام شکل می گیرند. بعد از آن که موادهای تشکیل دهنده ایزوگام به شکل مایع در آمدند بعنوان شیره‌ی ایزوگام از آنها استفاده می شود.

در مقابل برای تهیه ایزوگام دمیده باید از نفت کوره استفاده کرد. دمیدن هوا در این گونه کوره ها سبب تولید ایزوگام دمیده خواهد شد. در نظر داشته باشید که کیفیت این نوع از ایزوگام ها نسبت به ایزوگام های پلیمری کمتر است. ایزوگام های لایه دار نیز به دو دسته تقسیم می شوند که گونه تک لایه‌ی آن، منعطف تر بوده و در مقابل ایزوگام های دولایه استحکام بیشتری خواهند داشت.

 

نکاتی که باید هنگام خرید ایزوگام توجه کرد!

باید برای خرید ایزوگام به مواردی چند، دقت کرد. اولین موردی که باید در خرید ایزوگام در نظر گرفت، این است که باید آن را در وقت مناسبش نصب کرد. در واقع زمانی که محیط مدنظر نم دار هست، نباید اقدام به نصب ایزوگام شود. لذا توصیه می کنیم که هر زمان که دمای هوا بالا بود، اقدام به نصب ایزوگام کنید.

برای نصب ایزوگام دقت کنید که سطح مورد نظر، هیچ‌گونه پستی و بلندی نداشته باشد چرا که در این صورت از کیفیت کار کاسته خواهد شد و شاید در دراز مدت مجبور شوید کار انجام ایزوگام را تکرار نمایید.

خریدارن، همچنین باید به برچسب عایق روی ایزوگام که شامل مشخصات تولید کننده، نوع عایق، علامت استاندارد و تاریخ تولید می باشد نیز دقت زیادی کنند.

 

کاربرد ایزوگام چیست؟

از ایزوگام موارد استفاده زیادی می شود. مکان های مختلفی وجود دارند که به راحتی و با هزینه های مناسب می توان از ایزوگام بهره برد. تا از نفوذ هر گونه رطوبت و آب به محیط مد نظر جلوگیری شود. اما بیشترین مکان هایی که در آن از ایزوگام استفاده می شود را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پارکینگ های طبقاتی در فروشگاه ها و حتی منازل
  • مرغداری ها دامداری ها
  • استفاده از آن در لوله های آب، نفت و گاز
  • پشت بام های ساختمان های مسکونی
  • مراکز تفریحی مانند مراکز آبی تفریحی
  • سرویس های بهداشتی و یا آشپزخانه ها
  • مراکز بهداشتی و حتی سردخانه ها
  • مترو و دیگر تأسیسات شهری

 

فواید ایزوگام چیست؟

استفاده از روش ایزوگام نسبت به روش های قدیمی تر مزایای فوق العاده ای دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • نصب بسیار راحت و بدون دردسر ایزوگام
  • مفاومت بسیار خوب در برابر پارگی
  • مقرون بصرفه بودن
  • سبک بود ایزوگام و اضافه نکردن وزن بیش از اندازه به سقف
  • مقاوم در برابر در ضربات وارده احتمالی
  • بدون هیچ گونه نیاز به برف روبی
  • مقاومت در برابر گرمای و سرمای شدید
  • درزبندی فوق العاده خوب
  • مقاومت در برابر اسید ها
  • نفود ناپذیری گازهای سمی و همچنین اشعه یو وی خورشید از آن
  • قابلیت ترمیم در صورت ایجاد مشکل
  • دوستدار محیط زیست و کثیف نکردن هوا

 

تفاوت ایزوگام تک لایه و دو لایه

پر واضح است که اولین تفاوت ایزوگام های تک لایه با دو لایه مربوط به تعداد لایه ها می شود. در واقع ایزوگام های تک لایه فقط از لایه پلی استر سوزنی تولید می شوند.اما در ایزوگام های دو لایه علاوه بر پلی استر از تیشو نخ‌دار هم بهره گرفته می شود. با این حال در هر دو نوع ایزوگام، روکش‌ها می توانند از فویل آلمینیومی، پودر تالک و یا حتی نایلون باشند.

اما دومین تفاوت آنها را می توان به چگونگی استفاده از آنها مرتبط دانست. از ایزوگام تک لایه در قسمت های استفاده می شود که شکل های نامنظم وجود دارند. مانند دیوار پی ها، دور و بر شناژ و یا حتی محل های برخورد پی و ستون. به طور کلی از ایزوگام های تک لایه بیشتر در تراس و آشپزخانه ها استفاده می شود. چرا که این گونه از محل ها آبریز کمتری نسبت به سایر مکان ها دارند.ضمن اینکه با توجه به ضخامت بسیار خوب ایزوگام های دولایه .به راحتی می توان از آنها در محل هایی که آبریز فراوان دارند استفاده کنند. این گونه محل ها عبارتند از: حمام و توالت و پشت بام ها.

از دیگر تفاوت های این دو نوع از ایزوگام ها مربوط به قیمت خرید آنها می باشد. پر واضح است که ایزوگام های دولایه با توجه به ضخامت بیشتر و پرمصرف‌تر بودن آنها، کمی از نظر اقتصادی گران‌تر در نظر گرفته می شوند.

 

برای کمک به شما آماده ایم، با ما تماس بگیرید.
شماره واتس آپ: 09306814125